3 december 2024 Nieuwe huisstijl

Het Laurentius Ziekenhuis heeft een nieuwe huisstijl. Je ziet dit al terug in de layout van onze website! Het logo is vernieuwd, de stijl is aangepast met een andere typografie, vormgeving, fotografie en kleurenpallet.

Bekijk voor een eerste indruk deze video:

Bij het afspelen van YouTube filmpjes worden cookies geplaatst. Om het YouTube filmpje te kunnen bekijken dient u deze daarom eerst te accepteren.


Aanleiding om de huisstijl onder de loep te nemen is de strategie van ons ziekenhuis. Het logo staat voor wie we zijn; onze missie, visie en kernwaarden. In de strategische koers ‘op weg naar een gezonde toekomst’ hebben we kernwaarden gedefinieerd (verantwoordelijk, enthousiast, betrokken, zorgzaam) en onze visie aangescherpt (grenzen verleggen voor betere zorg). Waar je voor staat en waar je voor gaat wil je als organisatie ook uitstralen. Dus hebben we kritisch gekeken naar ons logo en de huisstijl. Het uitgangspunt daarbij is dat we wat goed is behouden.

Het logo
De vorm van het beeldmerk is hetzelfde gebleven. De typografie van het woordmerk ‘Laurentius’ is subtiel aangepast met iets meer rondingen in de letters. De kleurstelling is wel anders. In plaats van in meerdere kleuren is het logo nu in één kleur blauw. Het beeldmerk staat niet meer boven, maar naast het woordmerk. Dit samen maakt het logo krachtiger en past beter in de huidige tijd. Hiermee laten we niet alleen onze menselijke kant zien, maar ook ons professionele karakter.

De kleuren
De meeste huisstijlen beschikken over één, twee, soms drie kleuren. Onze huisstijl niet. Wij hebben de beschikking over een compleet kleurenpalet. In het ziekenhuis zijn de muren met dit kleurenpalet geverfd. Ze zijn destijds speciaal samengesteld voor Laurentius door Peter Struycken, een bekend visueel kunstenaar en kleurdeskundige. Tijdens het ontwerp van de nieuwe huisstijl leek het een logische keuze om deze kleuren ook te integreren in de huisstijl. De kleuren zijn al bekend en horen al bij de uitstraling van ons ziekenhuis.

In onze digitale middelen is de nieuwe huisstijl al geïntegreerd. Je zult het oude logo echter nog op verschillende plaatsen tegen komen. We hebben gekozen voor een geleidelijke en duurzame implementatie in al onze producten en middelen.